Editorial
Now Reading
Pusaka Melayu Eddin Khoo
Next
Prev
321 0

Pusaka Melayu Eddin Khoo

by Pribade Abdullah BongkokJune 20, 2015

FIKIRANNYA senantiasa berperang dengan pelbagai persoalan. Sebagai seorang penyair, penulis, penterjemah dan jurnalis, sudah tentu fikirannya tidak mahu berehat. Jika bapanya merupakan seorang tokoh sejarahwan ulung yang padat dengan pemikiran dan pandangan, bak kata pepatah Melayu – bapa borek, anak rintik – begitulah Eddin Khoo, anak lanang Profesor Emeritus Tan Sri Dato’ Dr. Khoo Kay Kim.

Tarian Asyik. (Ihsan: Pusaka)

Eddin Khoo pastinya bukan seorang Melayu, jauh sekali jika dikatakan sebagai Melayu Kelantan. Beliau berdarah kacukan Cina dan India. Tetapi cintanya pada kebudayaan Melayu sangat mendalam, terutama kebudayaan dan kesenian Melayu Kelantan. Berkenalan dan bekerja dengan dalang wayang kulit Allahyarham Abdullah Ibrahim atau lebih dikenali sebagai Dollah Baju Merah, Eddin mula mengkaji kesenian tersebut dengan lebih mendalam sehingga mengangkatnya sehingga ke peringkat antarabangsa.

Apakah yang membuatkan beliau terpaut pada kebudayaan Melayu, terutamanya di negeri Kelantan?

Menurut Eddin, fikirannya sering terganggu dengan satu-satunya pertanyaan berkenaan kebudayaan Melayu. Pertanyaan yang tidak dapat dikeluarkan dari kepalanya dan sering pula merusuh. Pertanyaan yang mengganggu itu ialah mengenai mitos dan sejarah dalam kebudayaan Melayu.

Memetik Hikayat Hang Tuah sebagai contoh, Eddin tidak dapat jawapan sebenar apakah Hang Tuah ini mitos atau sejarah? Di dalam kebudayaan Melayu pula, dengan main puteri sebagai contoh; bagaimana hendak menjelaskan keadaan lupa (trans), serta kaitan roh dan jin, dan alam ghaib sebagai bahan kajian ilmiah? Persoalan ini juga ditujukan kepada penganut Hindu dalam perayaan Thaipusam.

Tentu sukar bagi seorang seperti Eddin untuk memahami konsep yang unik ini dalam konteks kebudayaan Melayu. Malah bukan sahaja Eddin, tetapi sejak dari dahulu lagi para Orientalis cuba mengkajinya tetapi tidak juga berjaya menemui jawapan pasti.

Sejak kedatangan Portugis (bahkan sebelum itu lagi, telah dikaitkan pertanyaan: mengapa Claudius Ptolemy menggelar Semenanjung Tanah Melayu sebagai Semenanjung Emas?), Joseph Conrad, Anthony Burgess, Mubin Sheppard sehinggalah Patricia Martusky – sebolehnya mencari jawapan kepada persoalan yang sama dicetuskan oleh Eddin.

Atas dasar itu, Eddin dan teman-temannya telah sebulat suara menubuhkan Pusaka, di samping memartabat, melestari dan mendedahkan warisan ini kepada generasi baharu.

*          *          *

Keliru hantu jembalang dan sejarah Puteri Sa’adong

PADA 24 Mei lalu, bertempat di Black Box Publika MAPKL, Pusaka telah membawa persembahan main puteri dan tarian asyik yang dikatakan tulen dari Kelantan, dan dipersembahkan oleh Jalinan Seni Tanah Merah yang diterajui oleh Pak Ku Agil. Pada sebelah petangnya, Eddin telah memberikan sedikit sebanyak pencerahan mengenai persembahan tradisional negeri Kelantan ini.

Apabila ditanya oleh salah seorang pelajarnya yang berbangsa Cina, apakah agama yang dianuti oleh pemain main puteri dan tarian asyik jika mereka berkomunikasi dengan hantu, jin dan roh? Dengan selamba Eddin menjawab, “Mereka adalah Muslim!” Jelas di muka pelajarnya yang keliru mempersoalkan kepercayaan mengarut ini berkait pula dengan ajaran Islam.

Mungkin, pada kefahaman pelajar itu bahawa Islam adalah agama logika akal. Agama yang berpegang pada hukum-hakam, halal-haram seperti anjing dan babi adalah haram kepada penganut Islam. Eddin cuba juga menjelaskan kepada pelajar tersebut berkenaan fahaman Sufi, namun akhirnya mengundang tawaan kerana ia sukar diterima akal.

Eddin Khoo (kanan) (Ihsan: Pusaka)

Inilah keistimewaan peradaban Melayu-Nusantara. Bangsa ini, seperti bangsa-bangsa utama Asia yakni Cina dan India, percaya akan kewujudan alam ghaib. Setiap yang fizik, ada metafiziknya – jasmani dan rohani. Keupayaan bangsa ini bukan sahaja berkomunikasi, bahkan memimpin makhluk di alam ghaib.

Perlu ditegaskan, kepercayaan ini bukan untuk dikaji secara ilmiah. Tiada teori yang dapat dikaitkan dan tiada kaedah yang dapat dijelaskan. Bangsa Melayu-Nusantara mengamalkan kepercayaan ini sebagai budaya – cara hidup demi kesejahteraan alam – yang nyata dan yang ghaib. Jika persoalan ini bermain di akal fikir, akhirnya pasti bertemu kebuntuan.

Perlu ditegaskan sekali lagi, bahawa setiap yang ghaib itu pula adalah rahsia. Jadi, rahsia tetap menjadi rahsia. Hanya mereka yang ingin mencari kewujudan Tuhan Maha Esa sahaja akan mengetahui rahsia ini. Inilah rahsia Tuhan.

*          *          *

Sejarah main puteri dan tarian asyik dikaitkan dengan Puteri Sa’adong. Untuk pengetahuan, Puteri Sa’adong bukanlah calang-calang perempuan. Dia perempuan yang ta’at dan mengetahui rahsia Tuhannya. Jika tidak, dia takkan diberi tanggungjawab untuk memerintah kerajaan ghaib di Gunung Ayam. Eddin mesti tahu bahawa kerajaan Melayu tua sebelum kesultanan Melayu Melaka dikenali sebagai kerajaan gunung.

Dari kerajaan gunung, barulah ia berkembang ke kerajaan laut – ke pulau-pulau Sumatera dan Jawa. Eddin juga mesti tahu sejarah kedatangan wali-wali dari tanah Samarkhand ke Semenanjung Emas ini. Paling penting, Eddin mesti tahu asal-usul bangsa Melayu atau bangsa Jawi ini. Kemudian, persoalan yang menghantuinya pasti terjawab.

Dari sudut pandang yang lain pula, usaha Eddin ini harus dipuji jika beliau benar-benar telus dengan pencariannya, kerana bangsa Melayu sendiri tidak mengkaji budayanya sehingga ke tahap ini kecuali segelintir. Moga Eddin tidak memesongkan kepercayaan ini dengan jawapan: kebudayaan Melayu ini ada hubungkait dengan makhluk asing dari langit; seperti yang dilakukan oleh Kevin Burns dalam rancangannya Ancient Aliens.


 

*Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Pusaka dan kegiatannya, sila lawati laman .

About The Author
Profile photo of Pribade Abdullah Bongkok
Pribade Abdullah Bongkok
hamba SENI yang suka sakat suku sakat. Mula jatuh cinta pada pentas sejak budak-budak, sejak mengenali pentas di Dewan Orang Ramai kampungnya, di mana pada bahagian atas tirai agungnya tertulis: 'Pribade'.
Comments

    Leave a Response